‘Bambook ligt zelfs in de Tweede Kamer’
Aan het woord is Brent Waterman. Nog steeds kan hij het succes nauwelijks bevatten. ââ¬ÅAlles is in sneltreinvaart gegaanââ¬Â, blikt hij terug. ââ¬ÅTijdens een brainstormsessie kwamen we tot de conclusie dat het wel heel gaaf zou zijn wanneer we een uitwisbaar schrift konden laten ontwikkelen.ââ¬Â Na de juiste drukker gevonden te hebben dachten de jonge ondernemers dat ze aan 500 exemplaren wel genoeg zouden hebben. ââ¬ÅOok gingen we ervan uit na een half jaar wel klaar te zijn met ons bedrijfje, maar inmiddels hebben we al meer dan 10.000 exemplaren verkocht en ligt de Bambook zelfs in de Tweede Kamerââ¬Â, zegt Brent.
DuurzaamBambook brengt het gemak van een whiteboard in de vorm van een schrift. De paginaââ¬â¢s in het schrift zijn volledig uitwisbaar. Er wordt standaard een dry-erase marker bijgeleverd die uit te vegen is met de gum op de achterkant of een vochtig doekje. ââ¬ÅIdeaal voor bijvoorbeeld mindmappen tijdens een brainstormsessieââ¬Â, vertelt Brent enthousiast. ââ¬ÅMaar ook bij ons op school zijn er al veel studenten die ââ¬Ëm gebruiken.ââ¬Â Met de Bambook gaat er volgens hem een stuk minder papier doorheen. ââ¬ÅDit duurzaamheidsaspect blijkt ook het bedrijfsleven aan te spreken. Bedrijven kunnen de Bambook personaliseren door bijvoorbeeld het logo op de voor- of achterkant te laten zetten of een watermerk op elke bladzijde te laten plaatsen. Omdat het een hoog gadget-gehalte heeft is het tevens erg geliefd als relatiegeschenk.ââ¬Â
Business Event EdeHun explosieve groei is niet onopgemerkt gebleven. Eind vorig jaar klopte de organisatie van ââ¬ËDe Jonge 100ââ¬â¢ verkiezing bij hen aan, dat een initiatief is van jongerenplatform Ondertussen.nl en computerfabrikant Lenovo. Vervolgens wonnen ze in de categorie ââ¬ËBig Ideasââ¬â¢. Onlangs werd Bambook genomineerd voor het Business Event Ede in de categorie ââ¬ËJonge Onderneming van het Jaarââ¬â¢. Hoewel ze de prijs aan hun neus voorbij zagen gaan, zegt Brent er met een positief gevoel op terug te kijken. ââ¬ÅOndanks dat we niet hebben gewonnen, heeft het ons wel iets opgeleverd. Wij hebben daar kunnen sparren met ervaren ondernemers, hier hebben we veel van opgestoken.ââ¬Â
iPadInmiddels hebben de jonge ondernemers van Bambook hun afstudeerproject gemaakt. ââ¬ÅDat we onze eigen werkgever zijn is best een gekke situatieââ¬Â, stelt Brent. Toekomstplannen zijn er genoeg. ââ¬ÅWe zijn druk bezig om andere productgroepen te ontwikkelen. Ook hierbij zal gemak centraal staan. Daarnaast willen we Bambook nog bekender maken in Nederland. Wij zijn trots op ons product, ook omdat het volledig in Nederland wordt gemaakt. Het zou waanzinnig zijn wanneer mensen in de toekomst eventuele replicaââ¬â¢s een Bambook noemen. Net als de iPad willen wij dat Bambook een productnaam wordt!ââ¬Â
Bambook
Maandereind 59 - 6711 AB Ede
0318-307340 - info@bambook.nl
www.bambook.nl
Jonge Edese ondernemers brengen revolutie in schrijven
ââ¬ËBambook ligt zelfs in
de Tweede Kamerââ¬â¢
Wat begon als studentenonderneming op de Christelijke Hogeschool Ede (CHE), werd al snel een succesvol product. Brent Waterman, Ward Haarsma, Richard Aangeenbrug en Marco Jansen wonnen met hun innovatieve schrijfproduct ââ¬ËDe Jonge 100 2014ââ¬â¢ in de categorie ââ¬ËBig Ideasââ¬â¢ en behoorden tot de genomineerden tijdens Business Event Ede. ââ¬ÅDat we onze eigen werkgever zijn is best een gekke situatie.ââ¬Â
fotografie: karim de groot
NBE