‘Bambook ligt zelfs in de Tweede Kamer’

Magazines | Vallei Business nr 5 2015

Aan het woord is Brent Waterman. Nog steeds kan hij het succes nauwelijks bevatten. “Alles is in sneltreinvaart gegaan”, blikt hij terug. “Tijdens een brainstormsessie kwamen we tot de conclusie dat het wel heel gaaf zou zijn wanneer we een uitwisbaar schrift konden laten ontwikkelen.” Na de juiste drukker gevonden te hebben dachten de jonge ondernemers dat ze aan 500 exemplaren wel genoeg zouden hebben. “Ook gingen we ervan uit na een half jaar wel klaar te zijn met ons bedrijfje, maar inmiddels hebben we al meer dan 10.000 exemplaren verkocht en ligt de Bambook zelfs in de Tweede Kamer”, zegt Brent.

Duurzaam

Bambook brengt het gemak van een whiteboard in de vorm van een schrift. De pagina’s in het schrift zijn volledig uitwisbaar. Er wordt standaard een dry-erase marker bijgeleverd die uit te vegen is met de gum op de achterkant of een vochtig doekje. “Ideaal voor bijvoorbeeld mindmappen tijdens een brainstormsessie”, vertelt Brent enthousiast. “Maar ook bij ons op school zijn er al veel studenten die ‘m gebruiken.” Met de Bambook gaat er volgens hem een stuk minder papier doorheen. “Dit duurzaamheidsaspect blijkt ook het bedrijfsleven aan te spreken. Bedrijven kunnen de Bambook personaliseren door bijvoorbeeld het logo op de voor- of achterkant te laten zetten of een watermerk op elke bladzijde te laten plaatsen. Omdat het een hoog gadget-gehalte heeft is het tevens erg geliefd als relatiegeschenk.”

Business Event Ede

Hun explosieve groei is niet onopgemerkt gebleven. Eind vorig jaar klopte de organisatie van ‘De Jonge 100’ verkiezing bij hen aan, dat een initiatief is van jongerenplatform Ondertussen.nl en computerfabrikant Lenovo. Vervolgens wonnen ze in de categorie ‘Big Ideas’. Onlangs werd Bambook genomineerd voor het Business Event Ede in de categorie ‘Jonge Onderneming van het Jaar’. Hoewel ze de prijs aan hun neus voorbij zagen gaan, zegt Brent er met een positief gevoel op terug te kijken. “Ondanks dat we niet hebben gewonnen, heeft het ons wel iets opgeleverd. Wij hebben daar kunnen sparren met ervaren ondernemers, hier hebben we veel van opgestoken.”

iPad

Inmiddels hebben de jonge ondernemers van Bambook hun afstudeerproject gemaakt. “Dat we onze eigen werkgever zijn is best een gekke situatie”, stelt Brent. Toekomstplannen zijn er genoeg. “We zijn druk bezig om andere productgroepen te ontwikkelen. Ook hierbij zal gemak centraal staan. Daarnaast willen we Bambook nog bekender maken in Nederland. Wij zijn trots op ons product, ook omdat het volledig in Nederland wordt gemaakt. Het zou waanzinnig zijn wanneer mensen in de toekomst eventuele replica’s een Bambook noemen. Net als de iPad willen wij dat Bambook een productnaam wordt!”

Bambook

Maandereind 59 - 6711 AB Ede

0318-307340 - info@bambook.nl

www.bambook.nl

Jonge Edese ondernemers brengen revolutie in schrijven

‘Bambook ligt zelfs in

de Tweede Kamer’

Wat begon als studentenonderneming op de Christelijke Hogeschool Ede (CHE), werd al snel een succesvol product. Brent Waterman, Ward Haarsma, Richard Aangeenbrug en Marco Jansen wonnen met hun innovatieve schrijfproduct ‘De Jonge 100 2014’ in de categorie ‘Big Ideas’ en behoorden tot de genomineerden tijdens Business Event Ede. “Dat we onze eigen werkgever zijn is best een gekke situatie.”

fotografie: karim de groot

NBE

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by